Poziția Centrului de Cercetare în Etică Aplicată privind modificarea legii pornografiei

 

Membrii Centrului de Cercetare în Etică Aplicată, Facultatea de Filosofie, Universitatea din București, şi ceilalţi semnatari au luat la cunoștință cu îngrijorare de inițiativa Comisiei de Cultură a Senatului României de schimbare a legii privind prevenirea și combaterea pornografiei (legea 196 / 2003 modificată și completată prin legea 496 / 2004). Motivul îngrijorării noastre are ca sursă informaţiile regăsibile în ştirea Mediafax din 5 aprilie 2011 (publicată la ora 12:41) cu titlul „Legea combaterii pornografiei, adoptată la comisie în Senat. Site-urile pentru adulţi vor fi parolate şi accesarea lor va fi vizibilă pe facturi”. Știrea a fost preluată de mass-media naționale și a născut comentarii pertinente din partea cititorilor.

 

Propunerea legislativă înaintată de senatorul Radu F. Alexandru și adoptată de Comisia de Cultură a Senatului are un caracter autoritar și antidemocratic. Conform știrii Mediafax, dacă propunerea va fi adoptată de cele două Camere ale Parlamentului, site-urile care conțin material pentru adulți vor fi obligate să obțină o autorizație din partea Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI), vor fi obligate să paroleze accesul pe site, iar utilizatorii care accesează material pornografic vor trebui să plătească o taxă suplimentară, taxă care să fie evidenţiată pe factura de internet a furnizorului. În plus, o autoritate specială a MCSI poate să se autosesizeze în cazul în care cineva încalcă legea.

 

Această propunere are efecte nocive și indezirabile. În primul rând restrânge libertatea de expresie. În al doilea rând, pentru a fi pusă în aplicare, legea va transforma providerii de internet din România într-o poliție digitală care urmărește tot ceea ce fac abonații lor în mediul virtual. În acest moment este imposibil ca providerii să dea curs acestei norme pentru că legea privind reținerea datelor de trafic a fost declarată neconstituțională (în octombrie 2009). În al treilea rând apariția pe factura abonatului a domeniilor accesate încalcă grav sfera privată și dreptul la intimitate, atât al indivizilor, cât și al familiilor. În al patrulea rând taxa este ilegală. Nu în ultimul rând propunerea deschide calea abuzurilor din partea MCSI. În fine, dacă prin această măsură se urmăreşte protejarea minorilor, atunci trebuie spus că există în lume – şi se practică – şi alte metode care au acelaşi efect, dar nu au neajunsurile menţionate.

 

Problema pornografiei este una a întregii societăți şi ea trebuie reglementată juridic într-un mod rezonabil. Pentru aceasta, ea trebuie dezbătută public şi analizată din punct de vedere etic pentru ca abia apoi să se treacă la formalizarea ei juridică. Ce dezbateri etice s-au organizat până acum? Ce raport al unor experţi a fost solicitat (cum a fost în Anglia raportul profesorului Bernard Williams de la Oxford asupra pornografiei în mass-media)? Nimic din toate acestea. În schimb, se iau decizii politice majore pe bază de experienţe personale.

 

Din păcate chiar legea 196 / 2003, modificată și completată, e o lege inexactă, cu formulări ambigue, fără un fundament științific sau etic.

termenul “pornografie” e definit prea vag (un semn obscen cu degetul devine gest pornografic), fără a se distinge între “obscenitate” şi “indecenţă” etc. , teme mult dezbătute în literatura de etică aplicată.

 

Legea nu e nici rezultatul consensului la nivelul societății. Ea este dovada lipsei de informare și a lipsei unei dezbateri publice despre ce înseamnă pornografia și cum poate fi ea evaluată atât psihologic, cât și moral. Legea nu face nimic în privința prevenirii consumului de pornografie de către minori, doar o combate prin pedepse. Ea este rezultatul unei abordări pripite, amatoare, a procesului de legislare, care nu se sfieşte să îndrepte un rău cu un rău şi mai mare.

 

Dacă senatorii își doresc cu adevărat să prevină pornografia, vor afla că există programe care pot fi instalate gratuit (și opțiuni în navigatoarele web) pentru a restrânge accesul minorilor. Totodată vor putea invita experți și cercetători din mediul academic românesc și european într-o dezbatere privind evaluarea morală și psihologică a pornografiei, experți care nu susțin o ideologie anume. Dar, cel mai important, vor încerca să reorienteze legea spre educarea publicului, nu spre considerarea cetățenilor ca virtuali infractori. Paternalismul senatorilor din Comisia de Cultură ne îngrijorează deoarece el ni se pare semnul faptului că şi după 20 de ani de exercițiu democratic sindromul „conducătorului” care ne „ordonează” viaţa privată nu a dispărut.

 

În speranța că acest mesaj deschide calea către dialog,

R. Brâncoveanu (Decan, Facultatea de Filosofie)
V. Mureşan (Director, CCEA)
A.-P. Iliescu (Profesor)
M.-R. Solcan (Profesor)
E. Socaciu (Profesor)
M. Bălan (Profesor)
D. Pătrunsu (Profesor)
M. Pop (Profesor)
V. Vizureanu (Profesor)
V. Morar (Profesor)
L. Gheorghe (Profesor)
C. Ducu (Coordonator de programe, CCEA)
I. Sterpan (Doctorand)
Const. Vică (Doctorand)
R. Uszkai (Masterand)
R. Şerbănoiu
M. Ştefănescu
M. Ghimiş
E. Mihailov (Doctorand)
O. Zamfirache (Doctorand)
D. Cazacu (Studentă)
E. Costea
M. Constantinescu (Profesor)
D. Nica (Doctorand)
T.-I. Gibea (Student)
D. E. Ivan (Studentă)
I. Văcăraşu (Studentă)
O. Radu (Doctorandă)
C. Neagoe (Masterand)
Al. Năstase (Doctorand)

Acoperire media:

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Solverwp- WordPress Theme and Plugin