Pastila roșie – o lansare critică

În cadrul primei întâlniri din acest semestru al Dezbaterilor de Joi seara, CCEA organizează o lansare critică a cărţii: Pastila roşie. Alături de autorul cărţii, Dr. Daniel Nica, vor fi şi Prof. Univ. Dr. Valentin Mureşan şi Dr. Emilian Mihailov.

Ce este Pastila roşie?

„Pastila roşie” este o metaforă neobişnuită pentru o lucrare de filosofie, dar potrivită pentru miza acestei cărţi. Unii cititori şi-au dat probabil seama că titlul se inspiră din celebrul Matrix. În film se înfăţişează un viitor distopic în care maşinile au preluat controlul asupra oamenilor şi îi ţin închişi într-un simulacru al lumii reale. Câţiva indivizi liberi continuă să lupte împotriva roboţilor, dar majoritatea omenirii este prizoniera unei proiecţii digitale, care seamănă cu lumea anilor 2000. Pentru cei captivi, toate emoţiile, reprezentările şi percepţiile par să fie cele ale umanităţii sfârşitului de mileniu. În realitate, nu sunt decât impulsuri electro-chimice, un vis digital menit să asigure conservarea cerebrală a prizonierilor. Personajul principal din film este prins în această pânză de iluzii, dar simte cumva că lumea în care trăieşte ar putea fi o nălucire. El este vizitat de câţiva luptători ai lumii reale, care îi confirmă presimţirile şi îl supun unei alegeri. Dacă va lua o pastilă de culoare albastră, va uita de întâlnirea cu ei şi se va întoarce la viaţa iluzorie din Matrix. Dacă va lua pastila roşie, va fi deconectat şi va rămâne în realitatea viitorului, o lume întunecată şi primejdioasă, unde ultimii oameni liberi duc un război disperat, dar optimist contra maşinilor. În urma acestui film, „pastila albastră” şi „pastila roşie” au devenit simboluri ale culturii pop, reprezentând alegerea între o viaţă de iluzii fericite şi o existenţă uneori incomodă, dar întotdeauna conştientă.
Această carte porneşte de la convingerea că — fără să fim cu adevărat conectaţi la o maşină — noi trăim într-o lume plină de iluzii şi adevăruri prefabricate. Dintre acestea, două astfel de „adevăruri” vor fi chestionate pe parcursul cărţii, cu speranţa că putem gândi lucrurile şi altfel decât suntem obişnuiţi. Primul este acela că moralitatea înseamnă sacrificiul libertăţii şi al împlinirii de sine. Al doilea este că fericirea înseamnă ignoranţă. Pastila roşie, pe care o propun în acest volum, se doreşte un antidot pentru aceste două dogme ale omenirii civilizate. Speranţa din care se nasc aceste pagini este că putem gândi fericirea ca luciditate şi morala ca libertate. (Daniel Nica, „Cuvânt înainte” la Pastila roşie, Ed. Trei, 2015)

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *